Visa ett inlägg
(#5 (permalink))
Gammal
JL-92s avatar
JL-92 is Offline
Lär mig nya saker fortfarande

Reg.datum: Feb 2010
Standard 2010-07-25

Jag tror många gånger att det beror på åldern på fåglarna man försöker föra ihop. Unga fåglar har nog lättare att axeptera andra individer. Sen beror det mycket på hur fåglarna är uppfostrade och vad de har haft för socialträning. Storleken på buren är oxå något som kan vara avgörande. Om fåglarna känner att de kan hålla sig undan den andra fågeln och inte känner sig trängd har man mycket större chanser, då snackar vi burar på ett par kvadratmeter, kanske ett ombyggdt rum. Ibland går det inte hur man än gör.

för att få dem att acceptera varandra är det lättast att låta dem flyga ute samtidigt ofta. De är bra om man låter dem få kivas lite så de kan bestämma rangordning, men man får hålla bra koll så att de inte skadar varandra! Har man fåglarna ute och gör något som båda fåglarna tycker är roligt, kanske duschar dem eller liknande så att de är med varandra medans de har roligt så tror jag det är större chans att de börjar se varandra som något possitivt. Man får se till att fåglarna inte ser varandra som konkurans för ägarens uppmärksamhet, vilket kan vara svårt. Man kan försöka att inte prata eller lägga uppmärksamheten på en individ utan prata med alla så att ingen känner sig utanför.

ibland kan det vara svårt, men om man anstränger sig och ger dem mycket tid så är chanserna ganska stora att man lyckas tror jag :)
Svara med citat